Este sportul in care excentricitatea si sangele rece al "Doctorului" Valentino Rossi electrizeaza tribunele. Este sportul unde adrenalina si tragedia, vezi moartea lui Marco Simoncelli in 2011, sunt doua fete ale aceleiasi monede. Este o desfatare pentru ochi: un spectacol de casti si costume colorate, o caravana de motociclete monstru si de fete frumoase. Este sportul care a inspirat jocuri video si documentare. Este sportul unde rivalitatea e vecina cu nebunia si drama. Este MotoGP.
Intrebati orice roman respectabil ceva despre motomondialul de viteza, si va va raspunde cu cel putin un nume, in functie de preferinta, sau de varsta: Valentino Rossi, Il Dottore, este cu siguranta favorit detasat in preferintele publicului, pentru stilul sau flamboaiant. Insa nici Casey Stoner sau revelatiile de la Moto 2, Pol Espargaro si Andrea Iannone, nu sunt mai putin celebri. Pentru nostalgici, nume ca Max Biaggi si Mick Doohan vor ramane mereu un reper pentru istoria si tot ceea ce intruchipeaza cursele de motociclism - adrenalina, rivalitatile duse la extrem, trofeele si banii.
Cu asemenea ingrediente, nu este de mirare popularitatea imensa, pe plan global, a clasei regine, este vorba despre MotoGP. Ganditi-va la MotoGP ca la "Premier League"-ul motociclismului - un eveniment cu o audienta uriasa, o notorietate la fel de mare, construita in peste 63 de ani de istorie. Astazi va prezentam povestea din spatele moto racing-ului, si motivele care fac din MotoGP o afacere de sute de milioane de euro.
O distractie pentru lumea buna
Sa incepem cu inceputul. Sezonul MotoGP programeaza 18 runde, in 14 tari, toate extrem de dezvoltate si cu un public educat sa isi intretina pasiunea printr-un marketing bine pus la punct. Cu alte cuvinte, in tari precum Qatar (unde pe 7 aprilie debuteaza la Doha editia 2013 a motomondialului), Spania, Italia, Franta, Olanda, SUA, Cehia, Marea Britanie, Japonia, Australia, samd, exista o "piata de consum" pentru produsul MotoGP. Motociclismul nu este pentru oricine - un asemenea hobby implica un nivel de trai ridicat, venituri peste medie, ceea ce explica de ce in Romania, de pilda, el ramane un fruct interzis pentru majoritatea publicului, sau de ce pilotul nostru Robert Muresan nu a rezistat la masa bogatilor - fara o sponsorizare consistenta, o cariera in lumea cailor putere nu poate merge mai departe, indiferent de talent.
Si pentru ca vorbim de bani si de branduri, cei mai celebri producatori de motociclete din lume sunt implicati in MotoGP: Yamaha, Honda, Ducati, iar Suzuki revine din 2014. In egala masura, branding-ul este la el acasa la clasa regina: ca si in Formula 1, de la casca la echipamentul pilotilor, pana la motocicleta propriu-zisa, nu exista nici un loc care sa nu fie acoperit de o reclama care va fi vazuta, fie la sesiunile de calificari, fie in timpul cursei, in 280 de milioane de case din intreaga lume. Nume ca Tissot, bwin, Red Bull, Iveco, Air Asia, sau Generali, nu doar sponsorizeaza echipe, ci si patroneaza curse.
Vizibilitate globala
Unul dintre punctele forte ale MotoGP este numele foarte bun de care se bucura. Nici nu ar putea fi altfel, cand ai 9308 jurnalisti, o adevarata "armata" mobilizata pentru a acoperi evenimentul. In timpul unui sezon, televiziunile transmit live peste 7000 de ore din fieful MotoGP, in 207 tari de pe mapamond. Occidentul ramane cel mai mare fan al MotoGP, daca ne gandim ca Spania, Italia, Germania, Olanda, Belgia si Franta, aduna per cursa 11.5 milioane de privitori. Motivul? Traditia indelungata pe care motomondialul o are in aceste tari. Altfel spus, a viziona o cursa, fie de la TV, fie de la fata locului, a devenit normalitate, insa ramane un eveniment.
Cine se uita?
Profilul fanului de MotoGP este si el extrem de interesant si de relevant din perspectiva marketingului sportiv. Poate cea mai importanta statistica este cea referitoare la varsta suporterilor. Astfel, 70 din 100 de privitori de MotoGP au sub 35 de ani, ceea ce il recomanda ca un sport pentru generatia tanara, mai atrasa de viteza si de risc. Loialitatea este si ea un cuvant de ordine pentru motomondial: din 18 curse, fiecare fan urmareste in medie 14, o cifra fabuloasa comparativ cu alte sporturi. De asemenea, un fan de MotoGP are de regula in spate o pasiune indelungata: in medie, 13 ani de cand urmareste constant fenomenul.
Aceasta loialitate pentru brandul MotoGP se traduce economic in achizitii de "merchandise" oficial: 60% dintre fani au cumparat un produs deoarece sponsorizeaza MotoGP, in vreme ce 71% dintre consumatori ar cumpara un produs din pricina asocierii sale cu MotoGP.
De ce MotoGP?
O saptamana ne mai desparte de startul MotoGP, care va avea loc pe 7 aprilie pe Circuitul International Losail din Doha, Qatar, devenit celebru pentru nocturna sa si pentru cele 58 de milioane de dolari, atat cat a costat sa fie amenajat in desert. Evenimentul este asteptat cu sufletul la gura de sute de milioane de fani, inclusiv romani, care vor sa vada daca dupa cativa ani de mediocritate petrecuti la Ducati, Valentino Rossi va reveni in prim-plan odata cu intoarcerea la Yamaha, dar nu numai. Sezonul se anunta unul incitant, si pe muchie de cutit, cu depasiri incredibile si accidente spectaculoase.
Va reusi Jorge Lorenzo sa isi pastreze titlul mondial, cu Rossi, de 9 ori campion al lumii (dintre care de 7 ori la MotoGP), coleg de echipa? Ramane de vazut.
Sigure sunt insa valorile pe care si-a construit popularitatea si appeal-ul clasa regina: tehnologie de ultima ora, inovatie, performanta, expunere internationala, dinamism si, cel mai important, pasiune.
La final, va lasam in compania unor imagini care, credem noi, surprind perfect spiritul MotoGP.
Mai de graba oamenii prefera sportul auto, nu cel moto, eu unul, da! Prea periculos cu motocicleta, mai ales pe strazile din RO!
RăspundețiȘtergere