marți, 6 noiembrie 2012

SUA: Lectii de sport si marketing ca la carte...


A avea succes in sport, dar si in marketingul sportiv, nu se rezuma la a pompa bani. Oricine poate arunca milioane sau zeci de milioane de euro pe o echipa, oricine poate oferi o sponsorizare sau derula o campanie de marketing, daca are banii necesari. Ceea ce face diferenta intre "the best and the rest", intre cei mai buni si restul, este "know-how"-ul specialistilor la care apelezi pentru a-ti promova brand-ul. Aceasta pricepere presupune in primul rand o cunoastere intima a pietei, a preferintelor consumatorilor, a varstei lor, a repartitiei acestora pe zone, a obiceiurilor de cumparare, si asa mai departe. Aceste detalii, de multe ori neglijate sau insuficient documentate in Romania, ocupa un rol primordial in marketingul sportiv adevarat, din Vest. Asa cum le place americanilor sa spuna, "It's a numbers game", iar cel care detine cifrele relevante controleaza piata. Nu intamplator, marile firme de marketing sportiv din Occident realizeaza periodic cercetari sociologice menite sa le permita accesul in mintea consumatorului de sport.

Vorbim de America pentru ca America este Mecca sporturilor si a marketingului aferent. Potrivit anuarului pe 2013 realizat de reputata firma de cercetare a pietei Richard K. Miller & Associates, industria sportiva din SUA genereaza anual 410 miliarde de dolari, cifra incredibila care include marketingul sportiv si cheltuielile pe distractia la evenimente. (Spre comparatie, Romania a avut in 2011 un PIB de 270 miliarde $.) Defalcat, investitiile sunt urmatoarele (conform Plunkett Research):

71.8 miliarde $ - pe bunuri sportive
27.3 mld $ - marketing sportiv si publicitate
21.6 mld $ - sporturi profesioniste
20.7 mld $ - centre de fitness si relaxare
20.5 mld $ - alte distractii
19.8 mld $ - terenuri de golf
8.7 mld $ - circuite auto
4.3 mld $ - alte ligi sportive
700 milioane $ - sporturi in colegii si universitati
180 miliarde $ - diverse (concesii, constructii, pariuri, licente, sponsorizari, turism sportiv, presa sportiva etc.)

Se observa deci nu doar diversitatea intereselor americanilor fata de sport, ci si faptul ca marketingul sportiv este in topul cheltuielilor, reprezentand aproape jumatate din valoarea achizitiilor de bunuri sportive si produse promotionale. Yankeii sunt mari consumatori de sport, un studiu din decembrie 2011 aratand ca 61% dintre adultii din SUA se declara fani ai unui sport. Sportul este mai popular decat cazinourile, bricolajul, gradinaritul, artele, animalele de companie si alte hobby-uri.
Marile evenimente sportive atrag in America audiente record. Evenimentul anului este de departe Super Bowl, cu 100 de milioane de telespectatori. Intr-un top al atractivitatii, infruntarea de traditie din fotbalul american depaseste chiar si petrecerea de  Revelion!

Acelasi anuar realizat de Richard K. Miller & Associates trece in revista si cele mai valoroase entitati sportive din lume, folosind datele Forbes. Componenta Top 10 este practic o afacere intre fotbalul european si sporturile americane:

Manchester United (fotbal): 2.24 miliarde $
Real Madrid (fotbal): 1.88 mld
Dallas Cowboys (fotbal american): 1.85 mld
New York Yankees (baseball): 1.85 mld
Washington Redskins (fotbal american): 1.56 mld
Los Angeles Dodgers (baseball): 1.40 mld
New England Patriots (fotbal american): 1.40 mld
Barcelona (fotbal): 1.31 mld
New York Giants (fotbal american): 1.30 mld
Arsenal (fotbal): 1.29 mld

Doi golferi conduc topul celor mai bine platiti sportivi din SUA

Tiger Woods (golf): 62.3 milioane $
Phil Mickelson (golf): 61.2 mil
LeBron James (baschet): 44.5 mil
Alex Rodriguez (baseball): $36.0 mil
Peyton Manning (fotbal american): 38.1 mil

Pe plan international, liderii veniturilor nu sunt, cum s-ar crede, fotbalisti

Roger Federer (Elvetia, tenis): 52.8 milioane $
Manny Pacquiao (Filipine, box): 52.5 mil
Fernando Alonso (Spania, F1): 45.0 mil
Lionel Messi (Argentina, fotbal): 43.8 mil
Cristiano Ronaldo (Portugalia, fotbal): 38.8 mil

Cercetarile au aratat ca 1 din 4 americani merge anual la trei sau mai multe evenimente sportive, profesioniste sau academice. Sporturile universitare sunt extrem de populare. De pilda, baschetul universitar (38.2%) este aproape la fel de urmarit ca NBA (40.8%) de adultii din SUA. Baseball-ul profesionist este urmarit de 51.2%, fotbalul american de 61.2%, in vreme ce hocheiul are o audienta mai mica (23.5%). De notat ca fotbalul european (urmarit de 30.6% dintre americani) a depasit NASCAR-ul (23.1%) in preferintele publicului. Foarte interesante sunt si cifrele privind cheltuielile pe marketing sportiv in SUA, antementionate la 27.3 miliarde $ / an. Conform datelor SportsBusiness Journal, via The Nielsen Company, companiile care cheltuie cel mai mult pe publicitate sportiva sunt:

1. Gigantul telecomunicatiilor AT&T: 366.3 milioane $ (32% din bugetul sau total de publicitate)
2.  Producatorul de bere Anheuser-Busch: 356.2 mil (81%)
3.  Compania de telecomunicatii Verizon: 340.5 mil (30%)
4  Ford: 305.9 mil (30%)
5  Toyota: 240.0 mil (24%)
6  Chevrolet: 238.9 mil (32%)
....................................................
9. McDonalds: 202.9 mil (28%)
....................................................
Coca-Cola: $144.6 million 64%
....................................................
17. NFL: 125.6 mil (91%)
18. Subway: 125.3 mil (29%)
....................................................
21. Microsoft: 119.0 mil (29%)
....................................................
Apple: 110.5 mil (29%)
....................................................
25. Mercedes-Benz: 108.9 mil (46%)

Sunt cifre care arunca o noua lumina asupra americanilor, perceputi in general ca "Fast Food Nation". Insa, iata ca pe langa burgerii traditionali, ei mananca si sport pe paine, cheltuie enorm pe echipament sportiv si aparatura pentru exercitii, si pot fi o inspiratie.

Nu ratati urmatorul editorial, in care vom discuta despre contractele de publicitate ale sportivilor de top, sponsorizari, de cate ori a crescut marketingul sportiv online in ultimii 5 ani, cine vinde cele mai multe tricouri, care este profilul, demografia si etnicitatea fanului (in functie de sport), cat castiga acesta, si nu numai!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu