vineri, 7 decembrie 2012

Premier League: un marketing de (6) miliarde



  • Esalonul de elita al fotbalului din Anglia este foarte popular pe tot globul
  • Popularitatea uriasa se reflecta in contractele de televizare, care vor depasi 5 miliarde de lire (6.14 miliarde euro) din sezonul 2013-2014
  • Potrivit Sport+Markt, 70% din populatia de fani ai fotbalului de pe glob (estimata la 2.08 miliarde) urmaresc cu regularitate Premier League
  • EPL este cea mai urmarita liga de pe planeta, in 720 milioane de gospodarii din 212 teritorii

Stadioane pline. Atmosfera electrizanta. Meciuri de traditie. Goluri multe. Cei mai (ne)buni jucatori, cei mai buni manageri de pe glob. Acestea sunt lucrurile la care ne gandim cand spunem "Premier League" si care ne fac, week-end de week-end, sa urmarim un meci din Anglia, fie ca este vorba de un "banal" Stoke - Norwich sau de un duel al gigantilor, Manchester City - Manchester United. De la aparitia sa in 1992, Premier League a crescut constant, ajungand doua decenii mai tarziu Sfantul Graal al fotbalului, nu doar european ci si mondial. In pofida vremii capricioase din Albion, fotbalistii de top sunt atrasi aici ca un magnet. Motivele sunt simple: performanta sportiva, expunerea mediatica inegalabila, si mai ales: banii!

In conditiile in care echipele de top din Premier League cheltuie adesea pe plata salariilor mai mult decat incaseaza (cel mai elocvent exemplu fiind Manchester City), oferind starurilor contracte de peste 200.000 de lire / saptamana (Wayne Rooney, Fernando Torres, Carlos Tevez etc.), preferinta fotbalistilor este lesne de inteles. Dar, relatia functioneaza in ambele sensuri. Pe de o parte jucatorii profita de bogatiile care le sunt oferite. Pe de alta parte, cluburile profita de calitatea sportiva si de imaginea respectivelor vedete, obtinand gratie acestora incasari mai mari din vanzarea biletelor, merchandising, contracte de sponsorizare etc. Iar publicul amator de fotbal jubileaza in fiecare saptamana urmarind meciuri comparabile cu cele din Liga Campionilor. Daca nu chiar mai bune!

Englezii colonizeaza iar lumea... prin fotbal

Era normal ca un produs de o asemenea valoare sa fie extrem de ravnit. Sumele din contractele de televizare (principala sursa de venit a Premier League) au escaladat exponential, pentru ca in luna iunie conducatorii ligii sa anunte un contract fara precedent pentru drepturile de transmisie interna: 3.018 miliarde lire (3.7 miliarde euro) pe trei sezoane, incepand din editia 2013/14, de la Sky si BT. La acestea se adauga 178 de milioane de lire din partea BBC, pentru dreptul de a difuza rezumatele partidelor in traditionala emisiune Match Of The Day.

Cireasa de pe tort vine insa din afara Angliei. Pana acum, sub contractele actuale, Premier League reusea sa adune inca 1.4 miliarde de lire de la posturile TV de pe glob. Lucrurile se schimba in aceasta luna, cand ultimele angajamente cu broadcasterii straini vor fi semnate, impingand veniturile totale, din sezonul 2013-2014, dincolo de pragul istoric de 5 miliarde de lire (6 miliarde euro). Acest lucru va insemna si mai multi bani pentru cluburi, castigatoarea titlului urmand sa incaseze, in 2014, 100 de milioane de lire pentru prima data.

Dincolo de temerile ca aceasta crestere uriasa se va scurge in buzunarele jucatorilor, ceea ce scot in evidenta noile contracte de televizare este felul in care brandul Premier League a stiut sa se vanda pe glob. Cum aminteam, actualele intelegeri cu trusturile TV de pe mapamond, pentru intervalul 2010-2013, au atras 1.4 miliarde de lire, reprezentand ele insele o dublare a cifrei de afaceri, de la 650 de milioane de lire pentru precedentele trei sezoane. Totalul se invarte acum in jurul sumei de 3.5 miliarde de lire, ceea ce inseamna ca Premier League va creste cu 500 de milioane de lire pe an.

Modelul de distributie a bogatiei in Premier League este interesant. In vreme ce veniturile din drepturile interne de televizare sunt alocate prin prisma locului ocupat in clasament si a numarului de televizari, veniturile din afara sunt impartite egal. Aici, data fiind popularitatea unor echipe ca Manchester United si Chelsea, competitia pentru transmisia Premier League a fost una intensa. 

Cresteri pe toata linia

In SUA, declarata recent de United piata principala pe care "Diavolii Rosii" vor sa creasca, postul NBC a castigat lupta cu Fox si ESPN si va plati circa 250 milioane de dolari pentru urmatoarele trei sezoane, de trei ori mai mult decat sub actualul contract.

In Brazilia, unde Premier League era difuzata sub o intelegere pan-continentala, drepturile au fost cedate in premiera canalelor Fox si ESPN pentru 50 de milioane de dolari, de peste patru ori mai mult ca pana acum. 

Constienti ca stau pe o mina de aur, conducatorii Premier League si-au maximizat potentialul comercial, incheind noi contracte cu America de Sud, Africa, Orientul Mijlociu, Asia, Australia si Scandinavia. Sunt asteptate cresteri, in special din Orientul Mijlociu, pe spezele concurentei dintre al-Jazeera si rivalii sai.

In restul Europei, inclusiv Romania, Premier League se va vinde pana de Craciun, insa nu sub un contract colectiv, asa cum s-a speculat, ci pentru fiecare tara in parte.

Marketing inteligent in China

O dovada de marketing inteligent si o proba a faptului ca Premier League nu face jaf in teritoriile "cucerite" a fost strategia implementata in China. Aici, diriguitorii campionatului englez s-au concentrat nu pe maximizarea incasarilor, ci pe largirea audientei. Ei au semnat in noiembrie un contract pe 6 ani cu agentia SuperSports Media, prin care aceasta a capatat dreptul de a sub-licentia meciuri canalelor locale de pe cuprinsul tarii. Deal-ul iese din tipare si prin aceea ca include o intelegere de marketing prin care cluburile vor fi promovate in China. Si, stiut fiind fanatismul asiaticilor pentru fotbal, limita pare sa fie cerul pentru Premier League.

Diversitatea este cheia

Una dintre explicatiile pentru povestea de succes fulminant numita Premier League, pe langa marketingul si acoperirea extrem de profesioniste si bine puse la punct, este diversitatea sa culturala si natura eclectica. La startul Premier League 2012/13 s-a plecat cu 244 de jucatori din 51 de natiuni, toate continentele fiind reprezentate, deci interesate. Datorita Premier League, turismul in Anglia a cunoscut si el un boom, competitia fiind cea mai buna ambasadoare a Albionului in fata sutelor de milioane de privitori care ajung sa indrageasca cultura engleza, fotbalistica si nu numai. "Este o reclama fantastica pentru Marea Britanie. Trebuie sa ne consideram foarte norocosi ca avem un produs uimitor ca acesta.", spune fostul fotbalist Andy Townsend. Iar reporterii veniti din China, Nigeria si Africa de Sud, ca si milioanele de turisti ce curg anual pentru a-i vedea la lucru pe Van Persie si Rooney, duc vestea mai departe. Viitorul suna bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu