marți, 27 august 2013

Google Glass, gadgetul care va schimba felul cum consumam sportul


Imaginati-va un viitor in care veti vedea un meci pe stadion sau intr-o arena, si veti putea achizitiona bilete pentru partida retur, sau meciul urmator al favoritilor, instantaneu prin intermediul ochelarilor pe care ii purtati. Ori veti cumpara, intr-un moment de fericire, tricoul jucatorului care a punctat in ultima secunda, fara nici un efort. Sau veti putea posta imediat un tweet, cu ajutorul unei comenzi vocale, fara sa mai fie nevoie sa scoateti telefonul si sa incepeti sa tastati, moment in care (conform legilor lui Murphy) veti pierde cea mai importanta faza a jocului. Nu mai vorbim de inregistrari, interactionat cu alti fani / prieteni sau vazut reluari in timp real, si nu pe tabela stadionului, ci “la purtator”.

Posibilitatile sunt cu adevarat infinite, iar viitorul despre care va vorbim nu este atat de departe. Dar sa revenim, pentru ca probabil ati ramas blocati la “prin intermediul ochelarilor pe care ii purtati”. Google Glass, caci despre ei este vorba, sunt noua senzatie a tehnologiei, in Statele Unite si nu numai. Si ca sa va convingeti despre ce vorbim, vizionati urmatorul filmulet de prezentare:


Asa cum nici despre Google nu s-a stiut la vremea aparitiei lui in ce fel va schimba lumea, nici in cazul Google Glass nu exista un model de dezvoltare batut in cuie. Dar, ca si in cazul Android, libertatea pe care Google le-o acorda dezvoltatorilor va fi probabil cheia succesului. Iar expertii preconizeaza ca, in urmatorii ani, ochelarii Google (extrem de usori si de discreti) vor cuceri planeta. Deja, celebra companie a lansat o editie pentru dezvoltatori, care costa 1500 de dolari, in vreme ce versiunea de larg consum este asteptata la sfarsitul lui 2013, inceputul lui 2014, pentru un pret ceva mai mic.

Ok, dar unde intra sportul si marketingul sportiv in ecuatie? Ei bine, asa cum spuneam, specialistii prognozeaza ca noua unealta (in sine, un calculator performant si mobil) va fi utilizata in cele mai variate domenii, de la educatie, la medicina si... sport. Si asa ajungem la partea care ne intereseaza. Fara indoiala ca exista multi sceptici, care nu vad cum ar putea sa poarte asa ceva, sau cum le va fi de folos. Tineti insa minte ca Google este un trend-setter si ca, practic, ne influenteaza viata intr-o multime de feluri: de la motorul de cautare (indispensabil pentru vasta majoritate a romanilor si nu numai), la YouTube, Gmail etc.

O noua perspectiva pentru fani

Dar sa revenim. Google Glass inseamna, in primul rand, o noua perspectiva pentru fanii sporturilor, indiferent ca vorbim de tenis, fotbal american, atletism, hochei sau raliuri. Ganditi-va cum ar fi sa vedeti lovitura castigatoare din ochii unui Rafael Nadal, intr-o finala la Roland Garros. Deja, acest lucru nu mai este de domeniul fanteziei. Americanca Bethanie Mattek a folosit acum nici doua luni Google Glasses atunci cand s-a antrenat la Wimbledon, in vreme ce Victor Oladipo i-a purtat cu ocazia Draft-ului NBA, ambii creand o mare valva in jurul produsului.


Practic - si comparatia cu camerele montate pe motocicletele din MotoGP este un pic fortata - Google Glass vor aduce o noua perspectiva pentru fani, pe langa contentul suplimentar de care vorbeam mai devreme. Ceva in stilul camerelor first-person din jocurile video de nisa, adica o perspectiva vizuala si auditiva unica si un acces fara precedent pe terenul de joc, in focul actiunii, pentru fanii si jurnalistii care vor vedea desfasurarea partidei prin ochii sportivului.

Potrivit Google, “Potentialul lui Glass in sport este imens, putand face legatura intre sportivi, antrenori si fani pe cai noi. Lui Bethanie i-a permis sa surprinda loviturile din punctul ei de vedere, si sa le impartaseasca antrenorilor sai, pentru a-i sugera imbunatatiri si alternative. Dar a si ajutat-o sa caute retete si sa isi perfectioneze gatitul, ceea ce e important pentru un sportiv care are restrictii alimentare.”

Marketingul sportiv, revolutionat

Asa cum spunea Jerry Seinfeld, “Oamenii nu vor sa vada ce e la televizor, ci ce altceva e la televizor”, si din acest punct de vedere Google Glass promit sa revolutioneze sportul asa cum il cunoastem azi - de la transmisiile TV, la reclame, marketing si asa mai departe. Deja, se vorbeste despre faptul ca echipele sau ligile vor putea vinde pachete cu perspectiva unui anumit superstar, sau reclame virtuale aplicate pe ceea ce va vedea consumatorul.

In ce priveste temerea ca asemenea imixtiuni in vizionarea partidei vor avea efecte negative, studiile au aratat ca nu exista riscuri, nici pentru fani, nici pentru performanta sportivilor care ar urma sa poarte astfel de aparate. Dimpotriva. Ceea ce inseamna ca loviturile “POV” (de la Point Of View) vor deveni tot mai intalnite, in stilul micro-camerelor montate azi de broadcasteri.

Privind mai departe, implicarea fanilor va fi sporita nu doar de perspectiva unica si individuala de care se vor bucura, ci si de date precum puterea cu care a lovit sportivul o minge, care ar putea fi transmisa printr-o vibratie (in stilul seriei FIFA), sau pulsul pe care il avea si asa mai departe. Totul, branduit.

Si daca credeti ca asa ceva nu are cum sa ajunga in Romania, uitati-va doar la “epidemia” de iPhone-uri si de tablete de pe piata. Gadgeturile devin din ce in ce mai ieftine, din ce in ce mai portabile, si din ce in ce mai convenabile pentru publicul larg, inclusiv cel consumator de sport.

Una peste alta, viitorul incepe azi. Iar cine nu se adapteaza si nu construieste pe bazele oferite de noul val tehnologic, probabil nu va supravietui. Nici in sport, dar nici in marketingul sportiv. Posibilitatile Google Glass - de entertainment, dar si de monetizare - sunt infinite.

Va lasam in compania a doua clipuri care ofera o idee despre acuitatea, si potentialul, Google Glass in sport:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu