Se spune ca in spatele oricarui barbat de succes se afla o femeie puternica. Ei bine, facand o paralela, acest lucru este valabil si in sport (si prin extensie in marketingul sportiv), unde in spatele unui atlet celebru, respectiv al unui brand cunoscut, sta o legiune de admiratori. Sportul, cu marketingul aferent, asa cum subliniem constant pe acest blog, este in primul rand despre fani. Astazi insa vom fi mai elitisti si vom vorbi nu despre marea masa, ci despre un segment special de suporteri: suporterii VIP.
Trebuie precizat din start ca nu vorbim despre politicienii care isi fac aparitia pe Arena Nationala la cate un meci al "tricolorilor", fluturand stegulete si avand la gat fularul in culorile Romaniei. Valoarea, inclusiv comerciala, a unui suporter VIP, appeal-ul sau la public, emulatia pe care o creeaza, sunt date de autenticitatea lui. In cazul politicienilor, baile de multime sunt doar atat: bai de multime, care nu pacalesc pe nimeni, si nici nu vor face vreun suporter sa urmareasca mai abitir nationala sau vreo echipa de club. Ba dimpotriva.
Show total marca Oasis
Insa, cand Liam Gallagher, fostul solist al trupei Oasis, ia parte la un meci al lui Manchester City, meciul de fotbal al "Cetatenilor" capata valente de concert rock. Gallagher este unul dintre cei mai celebri fani ai unei echipe de fotbal, iar faptul ca isi ofera, absolut dezinteresat, adeziunea lui City nu poate fi decat in folosul campioanei Angliei. Este in primul rand o chestiune de prestigiu: in principiu, nu ai fani de notorietate mondiala daca nu esti un nume. Dar beneficiile sunt si de natura comerciala. O astfel de "icoana culturala" iti imprumuta - gratis, foarte important - ceva din aura ei, din faima ei, din fanii ei. Sa ne gandim doar ce inseamna pentru City un tweet "fotbalistic"al cantaretului englez adresat celor peste 600.000 de fani ai sai de pe Twitter. Si mai mult decat atat: aparitiile sale nonconformiste pe Stadionul Etihad nu pot decat sa invite publicitatea. Si, uneori, controversa. Ceea ce nu poate fi decat bine, pentru ca sportul este despre eroi (si antieroi) iar marketingul este despre emotii si alegeri, de multe ori inconstiente. The perfect mix! Iar un fan al lui Oasis va fi mult mai tentat sa sustina trupa lui Mancini sau sa isi cumpere un bilet la un joc al lui Manchester City stiind ca idolul sau este ambasadorul "neoficial" al clubului. Practic, ceea ce face un suporter VIP este sa creasca exponential "brand awareness"-ul, perceptia publicului vizavi de un brand.
Snoop Dogg, rapper-ul indragostit de Celtic
Un exemplu la fel de pitoresc de sincretism intre sport si alte domenii cu larga acoperire ne-a fost oferit zilele acestea de un alt cantaret, rapper-ul american Snoop Dogg. Potrivit The Guardian, artistul de 41 de ani, care a vandut peste 30 de milioane de albume in intreaga lume, vrea sa investeasca in campioana Scotiei, Celtic Glasgow, daca vreunul dintre actionarii de la club se va decide sa vanda. "Imi doresc un procent suficient pentru a ajunge in consiliul director si a putea fi auzit. Sunt foarte interesat de fotbal.", a marturisit Snoop Dogg, a carui pasiune pentru Celtic pare de domeniul SF si a atras o mediatizare uriasa. Starul a mai promis ca va vorbi cu bunul sau prieten David Beckham, "cu care iau masa oricand pot", pentru a-i propune un transfer la Celtic. Orice este posibil, mai ales ca Beckham tocmai a anuntat ca din iarna se desparte de LA Galaxy.
Un lucru este cert: "Dupa ce voi gazdui o petrecere, lojele lui Celtic nu vor mai fi niciodata la fel", a promis Snoop Dogg. Si, am adauga noi, poate nici clubul, care se mai mandreste cu un fan de talie internationala: Rod Stewart. Acesta a fost surprins recent plangand dupa victoria cu Barcelona, iar imaginile au facut inconjurul lumii. O noua bila alba pentru Celtic. "O echipa care il face pe Rod Stewart sa planga de fericire trebuie sa fie o echipa de toata cinstea.", isi spune microbistul neutru. Si de aici pana la a deveni suporter, "follower" inrait si consumator de "merchandise", de articole cu insemnele clubului, nu mai este decat un pas. Marketingul sportiv functioneaza pe principiul bulgarelui de zapada...
Eminem revine... via baseball
Inca doua exemple vor fi suficiente. Un alt rapper, de data aceasta Eminem, si-a anuntat pe finalul lunii octombrie urmatorul album, asteptat in 2013. Felul in care a facut-o transcende insa granitele marketingului traditional: mare fan al echipei din orasul natal, Detroit Tigers, Eminem si-a lansat in magazinul sau online o sapca de baseball "editie limitata, dedicata marilor meciuri ale echipei locale", pe care sunt imprimati anii in care artistul si-a lansat albumele. Denumit "the Eminem Baseball Tribute Hat", articolul sportiv este oferit atat in culorile de acasa cat si in cele de deplasare, iar o parte din incasari vor fi directionate in scopuri caritabile. Extrem de semnificativ, deasupra datelor, este trecuta legenda "World Champion", aluzie la succesul rapperului dar si la cel al echipei de baseball. Este o lectie de marketing si de creativitate, si o asociere care nu face decat sa sporeasca interesul (fanilor si al media) pentru ambele branduri si sa le rotunjeasca veniturile.
Un alt studiu de caz este felul in care WTA a inteles in acest an sa promoveze tenisul, folosindu-se de imaginea afaceristului Donald Trump, a actritei Susan Sarandon sau a cantaretei Aretha Franklin. Acestia au fost doar cativa dintre fanii de calibru ai tenisului care au intins o mana WTA in ultima sa campanie de marketing, menita sa creasca profilul tenisului feminin si sa atraga noi fani. "Toate aceste celebritati iubesc sportul, astfel ca folosim oameni cu pasiuni similare si incercam sa cream un brand.", a declarat sefa WTA Stacey Allaster, subliniind ca toate VIP-urile au luat parte "pro bono" la campanie.
Ce invatam de aici? Sportul trebuie sa isi gaseasca vocile, iar pasiunea si dedicatia fanilor VIP, care vin la stadion si sufera ca suporterii de rand, trebuie exploatata de un marketing sportiv inteligent. In Romania acest lucru nu se intampla, desi exemplele de celebritati pasionate de sport sunt nenumarate.
Fani celebri si echipele / sporturile preferate
Chris De Burgh - Liverpool
Jack Nicholson- LA Lakers
Katie Holmes: - LA Galaxy
Sarah Jessica Parker - NY Yankees
Susan Sarandon - NY Rangers
Gwen Stefani - Tenis
Glenn Close - NY Mets
Courtney Cox: - LA Lakers
Jennifer Garner - San Francisco 49ers
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu