miercuri, 12 decembrie 2012

Euro pe tot continentul - pentru binele marketingului



  • UEFA a anuntat pe 6 decembrie ca EURO 2020 va fi gaxduit pe tot continentul
  • "Este o idee nebuneasca, dar va functiona", sustine presedintele UEFA, Michel Platini
  • Potrivit unui sondaj, 82% dintre fani se opun controversatului plan
  • Cu toate acestea, sponsorii au reactionat favorabil
In momentul in care Michel Platini a anuntat decizia UEFA de a organiza evenimentul sau "de casa",Campionatul European din 2020, in mai multe orase de pe continent, boss-ul forului de la Nyon a deschis Cutia Pandorei. Mai multi decat cei care au salutat revolutionarul proiect, au fost cei care i-au sarit in cap francezului, invocand problemele pe care le va pune turneul de 24 de echipe, imprastiat in Europa. Criticii noului format afirma ca fanii vor fi tracasati de pendularea intre mai multe orase / tari gazda, si ca nu se mai poate vorbi despre o identitate a competitiei (toata lumea asociaza EURO 2000 cu Belgia si Olanda, EURO 2004 cu Portugalia, EURO 2012 cu Ucraina si Polonia).

Insa in pofida reticentei omenesti la nou, ideea lui Platini, menita si sa marcheze 60 de ani de la infiintarea Campionatului, are mult sens intr-o Europa zguduita de criza economica, si in care nici o tara nu isi mai permite sa arunce cu zeci de miliarde de euro pe infrastructura necesara gazduirii turneului. 

"O mare petrecere"

Potrivit presedintelui UEFA, chiar daca ideea de a gazdui EURO 2020 in 13 orase este "nebuneasca", ea va functiona si va fi benefica pentru majoritatea suporterilor. "Am vorbit cu fanii. Initial s-au opus, dar le-am explicat ca ii vom ajuta si deodata au avut o atitudine mai pozitiva. Cu siguranta va fi mai usor pentru englezi sa mearga in Tara Galilor sau Scotia pentru a vedea un meci. Va trebui sa luam niste decizii, unele politice, altele geografice, pentru ca nu putem avea un fan englez care sa mearga la Lisabona, in Kazahstan si Suedia. Vom gasi o solutie inteligenta si nu ii vom alerga pe fani prin Europa. Dimpotriva, Euro vine la fani.", a spus Platini.

Francezul a mai declarat ca 52 din cele 53 de federatii care compun UEFA s-au declarat de acord cu ideea nascocita de el, doar Turcia arborand sperante de a gazdui singura turneul. "Polonia si Ucraina a fost un EURO grozav, dar foarte scump (circa 39 miliarde euro pe stadioane, hoteluri si drumuri, n.n.), aproape cat Jocurile Olimpice. Este o idee nebuneasca, dar va functiona. Ma astept la o atmosfera foarte speciala, la o mare petrecere."

Bine pentru fani, excelent pentru branduri

Departe de a inchide discutia, explicatiile si asigurarile lui Platini mai mult au turnat gaz pe foc. Este clar ca planul are o logica economica. Organizand EURO 2020, un turneu mamut de 24 de echipe, in 13-15 orase, povara financiara se va imparti, iar cerintele logistice vor scadea. Potrivit The Guardian, Portugalia inca are probleme dupa ce a cheltuit 400 de milioane de lire pe stadioane in 2004. In orase ca Madrid, Paris sau Londra exista deja infrastructura necesara. Si bineinteles, pentru un occidental sa calatoreasca intre Berlin si Paris sau Bruxelles este mai ieftin si o chestiune de cateva zeci de minute sau ore, mult mai convenabil decat pana la Kiev sau Varsovia, de pilda. Paradoxal, un sondaj realizat insa de publicatia engleza arata ca 59% dintre fani se opun ideii lui Platini. Alt sondaj, de aceasta data pan-european, realizat de FSE, un grup ce reprezinta peste 3 milioane de suporteri, a indicat o dezaprobare uriasa: 82%!

Dar, pe cat de mult este despre fani (care in 7 ani vor fi "educati" sa iubeasca ideea), EURO este o masinarie de marketing sportiv, iar sponsorii au reactionat mult mai entuziast la aflarea vestii. Brandul de bere danez Carlsberg si producatorul german de echipament sportiv Adidas jubileaza la gandul ca produsele lor se vor extinde pe piete ca Georgia sau Azerbaidjan. "Planurile UEFA au un mare potential. Faptul ca vom fi in multiple locatii, inseamna ca vom avea posibilitatea de a ne expune brandul pe tot continentul.", a spus un purtator de cuvant al Adidas. "Este o idee interesanta.", a comentat reprezentantul Carlsberg.

Insa, vorba unui jurnalist englez, cele mai incantate de "EURO pentru Europa", cum a fost "branduit" EURO 2020, sunt liniile aeriene, care vor face cu siguranta o avere!

Romania, tara gazda?

Se pune intrebarea fireasca: ce tari vor fi alese de UEFA? Candidaturile vor incepe in martie 2013, iar dosarele vor fi evaluate minim un an. Dupa cum se stie, Romania a avut intentia de a-si depune candidatura pentru EURO 2020 impreuna cu Bulgaria sau Ungaria, insa planul a cazut. Noua idee UEFA ne invie sansele, mai ales ca Bucurestiul si Arena Nationala au acum in CV o finala de cupa europeana. In plus, UEFA a anuntat ca grupele vor fi jucate in proximitate. Asta inseamna ca daca vom avea meciuri la Atena, Budapesta, Sofia, Istanbul sau Kiev / Donetk, sansele noastre cresc. Sigur, este o "outside chance", ramanand problema infrastructurii noastre medievale. Dar in contextul globalizarii sportului, si marketingului, Romania are un mare potential ca piata de desfacere. Sa speram ca, pana in 2020, vom avea si noi ce sa oferim Europei - de la o nationala de fotbal puternica la - macar - un brand partener autohton

Un comentariu:

  1. The Wynn casino has a poker room - KTNV
    The Wynn Las Vegas opened 영주 출장샵 as an 계룡 출장마사지 all-you-can-eat restaurant 보령 출장샵 in November, but now the 원주 출장마사지 casino is 순천 출장샵 a Vegas resort.

    RăspundețiȘtergere