miercuri, 19 decembrie 2012

Lacoste, brandul care a schimbat fata tenisului


Chiar si in Romania, brandul Lacoste nu mai are nevoie de nici o prezentare. Firma, care si-a aniversat recent 80 de ani de existenta, este sinonima cu imbracamintea de calitate. Celebritatea sa este ilustrata de urmatorul banc: doi tipi merg in excursie si se culca pe malul Nilului. Dimineata, unul este trezit de urletul celuilalt, pe care tocmai il inghitea un crocodil. "Super! Ti-ai luat sac de dormit Lacoste?" il intreaba prietenul de pe mal pe nefericit :) . Evident, gluma face trimitere la logo-ul consacrat al firmei Lacoste: crocodilul.

Dar, Lacoste este si un brand iconic al tenisului. Si pentru a intelege aceasta asociere va invitam intr-o incursiune in istoria sportului alb si in biografia vizionarului care a fost René Lacoste.

Inclus de revista TIME in Top 100 Personalitati care au marcat istoria modei, René Lacoste s-a nascut in 1904 si a marcat in egala masura istoria tenisului. In anii '20, a castigat 7 titluri de Mare Slem (3 titluri la Open-ul francez, 2 la Wimbledon, 2 la US Open). Lacoste a fost si un inovator, inventand tunul pentru mingi. Insa destinul "Crocodilului" (porecla lui René  din timpul carierei) a fost sa revolutioneze tenisul intr-un mod nebanuit. Intr-o vreme in care norma pentru echipamentul de tenis erau tricourile albe tesute, cu maneca lunga, Lacoste si-a creat propria uniforma inventand de-acum celebrul tricou polo cu maneca scurta, din bumbac, "amprentat" cu celebra monograma a crocodilului.



Dupa retragerea din activitatea competitionala, Lacoste si-a fondat in 1933 propria companie si a inceput sa isi comercializeze produsele. El a fost unul dintre primii designeri care si-au "branduit" imbracamintea cu un logo la exterior, facand tricoul Lacoste usor recognoscibil. Ulterior, tricoul polo a fost vandut si ca accesoriu in golf, ceea ce l-a transformat intr-o marca de lux. Purtat deschis sau cu gulerul ridicat, tricoul Lacoste a devenit extrem de popular pe finalul anilor '70 si in deceniul urmator. Ceea ce i-a asigurat longevitatea a fost stilul sport si in acelasi timp clasic, combinatie care atrage o audienta de toate genurile, varstele si originile. Asemeni crocodilului care populeaza Terra de 55 de milioane de ani, Lacoste este un brand care nu se invecheste niciodata.

Renasterea crocodilului

   Asta nu inseamna ca Lacoste nu a avut probleme. Dimpotriva. La mijlocul anilor '80, dupa era de boom a brandului, vanzarile companiei in SUA au scazut abrupt, pana la punctul in care produsele erau vandute "la oferta". Abia dupa venirea lui Robert Seigel ca presedinte si CEO in 2002, brandul a renascut, promovandu-se ca o marca sport pentru clasa de sus. In urmatorii 5 ani, Lacoste a inregistrat o crestere a vanzarilor de 1000% pe piata americana, deloc putin daca ne gandim la numele concurentei: Adidas, Nike, Puma sau Reebok.

     Prezent azi in 114 tari, Lacoste si-a diversificat enorm marketingul, oferind produse pentru barbati, femei si copii, nu doar imbracaminte ci si incaltaminte, parfumuri, ceasuri, ochelari de soare si bijuterii. 2 produse Lacoste sunt vandute pe secunda in lume, iar cifra de afaceri atinge 4 miliarde de euro, din care 90% in afara Frantei.

Inapoi in viitor

Lacoste ramane insa cel mai bun prieten al jucatorului de tenis (sau golf). Publicul tinta il reprezinta indivizii intre 19-30 de ani, practic plaja practicantilor de tenis, in acelasi timp cu o situatie financiara superioara, care sa le permita sa achizitioneze accesoriile sport si tricourile polo.

Felul in care Lacoste se promoveaza este si el fidel valorilor sale, insa reprezinta totodata un calcai al lui Ahile: folosind jucatori profesionisti de tenis (Arnaud Clement, Andy Roddick sau, mai recent, John Isner). Constienta ca rateaza mainstream-ul, firma a apelat in ultimii ani si la vedete de la Hollywood.

       Ramane de vazut in ce masura Lacoste, un brand traditional, va face fata provocarii modernitatii. Deja, brandul a inceput sa scada plafonul de varsta al publicului, adresandu-se tinerilor cu linia "Lacoste Live". Insa faptul ca este un brand de nisa (tenis si golf), cu produse in special de vara, ii restrange mult appeal-ul. La capitolul plusuri, Lacoste se bucura de faima in lumea sportului si este recunoscut pentru calitate. Daca "crocodilul" va atenta si la alte sporturi / anotimpuri, ramane un mister. Pana atunci, dupa ce am vazut cum isi imagina Lacoste tenisul la precedenta aniversare, sa vedem cum isi imagineaza viitorul, intr-un clip superb.



Un comentariu:

  1. Lacoste a fost, este si va ramane o firma de top.
    Si eu mi-am cumparat cateva produse de la ei, dar nu din domeniul tenisului.

    RăspundețiȘtergere