A castiga tine de inima, nu de picioare. ~ Lance Armstrong
Lance Armstrong a fost rasfatatul zeilor, asemeni lui Tantal. De aceea si caderea lui a fost atat de zgomotoasa. Pentru ca lumea isi iubeste cu patos campionii, insa aceeasi dragoste se transforma intr-o antipatie fara margini cand afectiunea i-a fost tradata, iar idolul s-a dovedit un escroc care a prostit-o precum sarlatanii de secol XVI ce vindeau elixiruri "magice".
Cand cariera lui s-a dovedit o farsa, cand ciclistul american a recunoscut ca victoriile sale in Turul Frantei se datoreaza substantelor dopante folosite, si nu unor calitati supraomenesti, vointei de fier sau inimii curate, s-a dezlantuit Iadul, si pe buna dreptate. S-au scris, si probabil se vor mai scrie pe acest subiect, milioane de pagini pe intreg Internetul. Sa negi ani la rand, cu vehementa, ca te-ai dopat, pentru ca ulterior sa fii demascat, tine de un univers paralel cu valorile sportului. Cu siguranta, acum ca a fost suspendat pe viata din ciclism, Armstrong (41 de ani) are un viitor asigurat la Hollywood: felul in care a reusit sa convinga miliarde de oameni ca este eroul care a invins cancerul testicular pentru a imbraca tricoul galben ramane "de colectie". Ce mai conteaza ca toti sponsorii (Nike, Anheuser-Busch, Trek etc.) l-au parasit, vrand sa se disocieze de rusinea unei asemenea asocieri falimentare, incompatibile cu valorile respectivelor branduri? Lance nici nu mai trebuie sa dea auditie pentru rolul de baiat rau in seria "Batman" - acesta ii vine ca o manusa. Dar probabil ca prima lui aparitie va fi in "Pinocchio 3D". Pentru constanta!
Ce mai conteaza ca unele institutii (BBC, Universitatea Tufts, orasul Adelaide) i-au retras premiile onorifice acordate? Nu exista publicitate rea sau buna, spune o butada, ci doar publicitate. Faptul ca, la momentul scrierii acestui articol, Lance Armstrong are 3.971.276 de "followers" pe contul sau de Twitter spune totul despre fascinatia pe care "baiatul rau" o exercita in mentalul colectiv. In mod normal, Armstrong trebuia parasit de toti si pus la stalpul infamiei pentru ce a facut. Asta nu se intampla complet (pana la urma, exista femei care se casatoresc cu criminali in serie), iar Lance isi va mai spune probabil povestea pentru cateva milioane de dolari, intr-o autobiografie "tell-all".
Insa tot marketingul, acelasi marketing care a facut din Armstrong unul dintre cei mai bogati sportivi ai planetei, i-a servit cel mai muscator vot de blam in urma confesiunii sale la "Oprah". Astfel, intr-o biblioteca din Australia, cartile "eroului", care au inspirat (fals) atatia oameni de pe glob, au fost... relocate. "Toate titlurile de Lance Armstrong, inclusiv Lance Armstrong: Imagini ale unui Campion, Programul de Performanta Lance Armstrong si Lance Armstrong: Cel Mai Mare Campion al Lumii, vor fi mutate in curand la sectiunea fictiune.", potrivit unui anunt de la biblioteca Manly din Sydney. Desi o simpla gluma a unui angajat, ea a facut furori, pe Internet si nu numai Sa ajungi dintr-un campionat venerat, obiect de deriziune - iata soarta care ii asteapta pe toti sportivii care cred ca pot pacali jocul. Pana la urma, morala povestii lui Armstrong este una utila oricarui sportiv de top: sa stie cand si unde sa se opreasca, pentru ca altfel hybris-ul, mandria nemasurata, ii va veni de hac. "Eram genul de tip care credea ca i se cuvine totul. Au fost oameni care au crezut in mine, si au tot dreptul sa se simta tradati. Imi voi petrece tot restul vietii incercand sa le castig iar increderea si cerandu-mi scuze." Bafta, Lance! Suna a "Misiune Imposibila 8", dupa 7 Tururi furate!
"A fost povestea perfecta. Sa inving boala, sa castig Turul Frantei. Era mitul perfect. Insa nu a fost adevarat. Merit ceea ce mi se intampla. Sunt un ticalos." ~ Lance Armstrong, in discutie cu Oprah Winfrey (ianuarie 2013)
"Aroganta nu este buna pentru un brand, si cred ca asta i-a cauzat caderea [lui Armstrong]." ~ David Srere, co-presedinte al firmei de consultanta pe probleme de brand Siegel + Gale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu