- "Am decis sa imi donez salariul unei organizatii caritabile. Iubesc copiii si vreau sa ii ajut. Este ceva fara precedent", a spus Beckham la prezentarea oficiala la PSG
- Transferul sau este insa banuit ca serveste interesele comerciale ale Qatarului, stat ce detine PSG si va gazdui Cupa Mondiala din 2022
- Englezul va castiga o avere din vanzarea tricourilor cu numarul 32
- Dupa ce Beckham s-a transferat la LA Galaxy in 2006, de la Real Madrid, vanzarile de produse promotionale au crescut cu 231%
Trebuie sa recunoastem, mai mult decat transferul lui David Beckham la PSG, pentru urmatoarele cinci luni, anuntul ca englezul isi va dona salariul de 4 milioane de euro in scopuri caritabile ne-a facut sa ne scoatem palaria. Insa, oricat de tentanta ar fi ideea unui "David Hood" care ia de la bogati si da la saraci, tocmai pentru ca ne ocupam de marketingul sportiv, gestul lui Beckham ne-a facut sa ne intrebam: DE CE? De ce ar juca un fotbalist de 37 de ani, aflat la finalul carierei, pe gratis, pentru un club super-bogat din Europa?
Sigur, teoria potrivit careia cuplul Beckham are destui bani, iar "Posh Spice" a propus o initiativa nobila pentru copii, este atragatoare. Dar in lumea marilor afaceri, in lumea sportului la cel mai inalt nivel, in lumea marketingului sportiv de sute de milioane de euro, "nimeni nu moare pe gratis". Nici un euro nu se risipeste. Asa ca, desi gestul lui Beckham a starnit admiratie in toata lumea (or, o asemenea publicitate pozitiva face mai mult de 4 milioane de euro, este clar), nu putini au fost cei care i-au contestat sinceritatea, ca si valoarea sportiva a transferului.
In conditiile in care Beckham are 37 de ani si concureaza pe postul sau cu doi fotbalisti mult mai tineri si mai scumpi (Lucas Moura, 45 de milioane de euro, respectiv Javier Pastore - 40 mil. €), este greu de crezut ca englezul va evolua foarte mult pentru echipa lui Carlo Ancelotti, aparitiile lui anuntandu-se sporadice. Unde englezul va juca non-stop, pe de alta parte, va fi sub lumina blitzurilor fotografilor francezi si nu numai.
Cu Beckham alaturi de Ibrahimovici (si Mutu, ca sa facem o gluma), Ligue 1 devine un campionat tot mai interesant. Din ciclul "nimic nu este intamplator", presedintele lui PSG, Nasser Al-Khelaifi, este de asemenea directorul canalului Al Jazeera Sports, care a investit masiv in drepturile TV de difuzare a campionatului Frantei!
In plus, dupa cum se stie, Paris Saint-Germain a fost preluata in 2011 de catre Qatar Sport Investment, o investitie comuna a Guvernului din Qatar si a Comitetului Olimpic din aceasta tara. In traducere, PSG este detinuta de catre statul Qatar, cu un PIB anual de 189 de miliarde de dolari (2012), ceea ce face din trupa de pe "Parc des Princes" cel mai bogat club de fotbal din lume.
Cu Beckham etaland tricoul lui PSG, Ligue 1 devine tot mai vandabila pe glob. Este doar inceputul, pentru ca Beckham va incasa 23 de milioane de euro pentru a promova Cupa Mondiala din 2022. Care va avea loc, ati ghicit, in... Qatar.
Lumea marketingului sportiv este mica!
"Cascadorie media"
Oricat de talentat si de muncitor ar fi Beckham, zambetul sau face mai multi bani decat centrarile pe care i le va servi lui Ibra. "Nu e altceva decat o cascadorie media. Ce poate sa-i aduca Beckham din punct de vedere sportiv lui PSG, la acest stadiu al carierei lui?" se intreaba pe buna dreptate Damien Degorre, reporter la publicatia franceza L'Equipe.
Este clar ca prin cooptarea lui Beckham, PSG a dat o mare lovitura de imagine. Ca si in cazul lui LA Galaxy, unde englezul a ajutat nu doar echipa ci si intregul MLS (campionatul de fotbal nord-american), Beckham va atrage o publicitate masiva pentru parizieni, ajutand totodata si Ligue 1 sa fie mai urmarita, deci mai atractiva pentru sponsori si posturile TV.
Scoate milioane doar din tricouri
Sigur, Beckham si-a donat salariul si trebuie aplaudat. Ce nu se spune insa, este ca drepturile de imagine s-au negociat separat, asa cum se procedeaza in cazul marilor vedete. La acest capitol intra si vanzarea tricourilor cu numele Beckham, un efect pe termen scurt garantat sa ii ingrase contul superstarului. Potrivit The Sun, Becks va castiga o avere din aceasta afacere, in conditiile in care tricoul costa doar 4 euro sa fie produs in Hong Kong, dar este vandut cu 112 euro! Cireasa de pe tort? In Franta profitul din vanzarea articolelor promotionale este impozitat cu doar 30%!
Deja, tricourile cu numarul 32 "zboara" de pe rafturile magazinului PSG din Champs-Elysees, iar expertul in branduri Jean-Noel Kapferer preconizeaza ca acestea vor invada pietele din Asia si America.
Anatomia (brandu)lui Beckham
Pentru a intelege amplitudinea transferului lui Beckham la PSG, este nevoie de un scurt memento. La 37 de ani, englezul este o icoana a sportului mondial. Succesul sau in fotbal i-a adus contracte cu casa de moda Emporio Armani, producatorul de echipament sportiv Adidas, compania Samsung, lantul de supermarketuri Sainsbury, Pepsi, H&M etc. Beckham a lansat doua parfumuri, "Instinct" si "Homme", iar fiul sau de 10 ani, Romeo, a debutat anul trecut in modeling. Omniprezent in topurile celor mai bine platiti sportivi din lume, Beckham valoreaza azi, gratie contractelor pe care le are, 187 de milioane de euro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu