joi, 26 aprilie 2012

Cine n-are fani, să-şi „cumpere”!


Februarie 2012, Italia. O fată de 12 ani din Crotone, aflată în comă de 15 zile, se trezeşte după ce ascultă un mesaj de încurajare din partea idolului ei de la Juventus, Alessandro del Piero. Contactat de părinţii ei, simbolul lui Juve îi trimisese două casete, audio şi video, pentru a-i ajuta recuperarea: „Bună Jade, sunt Alessandro Del Piero. Sper că te vei trezi pentru a vedea multe meciuri ale noastre.” Fata îşi revine după 24 de ore de la ascultarea casetei, iar Del Piero culege aplauze pentru umanitatea sa: „Omul e un sfânt. Zlatan Ibrahimovici ar fi pălmuit-o să o trezească!”

Martie, etapă de Premier League. „Diavolii roşii” Wayne Rooney şi Javier Hernandez ies la încălzire pe terenul celor de la Wolverhampton şi îşi reglează tirul. Una dintre „torpilele” expediate de Rooney ajunge, neobservată, în tribune. A doua zi după victoria cu 5-0 a lui United pe Molineux, presa anunţă că Rooney i-a rupt mâna unui puşti de 9 ani, fan al mancunienilor, chiar cu acel balon trimis în public! Imediat ce află, atacantul lui Manchester United intră pe Twitter şi îi cere scuze „victimei” Jamie Thomas. Ba face chiar mai mult: îi trimite o scrisoare şi un tricou cu autograf.

Aprilie, liga a 5-a din Anglia. Managerul lui Cambridge United, Jez George, le plăteşte din propriul buzunar biletele de intrare celor 80 de fani veniţi să susţină echipa în deplasarea de la Barrow. Iată cum îşi motivează cadoul de 1120 de lire: „Este un gest foarte, foarte mic din partea noastră. Este însă un mare «Mulţumim!» pentru orele pierdute de ei pe drum şi banii cheltuiţi tot sezonul. Am vrut sa fie ceva discret, nu am dorit publicitate. Pentru ei muncim. Vrem să îi facem fericiţi.” La întoarcere, fotbaliştii le cumpără fanilor pizza.

Poate vă întrebaţi ce au în comun aceste poveşti şi de ce fanii trebuie „cumpăraţi”. Am pus ghilimelele de rigoare fiindcă, o vom repeta până lumea va înţelege, sportivii fără fani sunt cuiere de medalii. Poţi să ieşi campion olimpic la Londra, însă dacă nu ai imagine publică şi nu ţii legătura cu fanii, dacă nu cauţi constant să îţi faci unii noi, dacă nu eşti râvnit de media şi sponsori deopotrivă, o să intri foarte repede în manualele de istorie!

Ceea ce au făcut Del Piero, Rooney sau managerul unei echipe din ligile inferioare din Albion, ţine de ADN-ul campionilor. Şi mai ţine de ceva: de tradiţie şi de cultura respectului pentru fan, pentru plătitorul de bilet, pentru cumpărătorul de obiecte promoţionale. În România, de cele mai multe ori, fanii sunt respinşi de cluburi şi ignoraţi / evitaţi de sportivi. Mai grav, preşedinţii de federaţii îi numesc „golani, derbedei, neaveniţi” şi le închid uşile arenelor în nas. Dacă asta oferă, cum ar putea să primească altceva, să nu fie contestaţi? O simplă schimbare de abordare, de comunicare, de marketing sportiv, poate aduce cele două părţi pe aceeaşi lungime de undă. Şi am adăuga la titlu: Cine n-are specialişti în marketing sportiv, să-şi cumpere!

Haideţi să ne gândim la pumnul dat, în urmă cu câţiva ani, de Mihai Stoica unui suporter al Stelei. Haideţi să ne gândim la cum înţeleg echipele să îşi facă imagine, de Paşte sau Crăciun, oferind dulciuri şi haine caselor de copii. Lăudabil, nimic de zis, dar prea puţin! Pentru că legătura cu fanii, cu publicul, este un efort pe care-l faci tot anul, nu doar de Sărbători! E ca şi cum, într-un mariaj, faci gesturi frumoase doar de aniversarea soţiei. Vă garantăm că ea s-ar bucura mai mult dacă ai duce zilnic gunoiul sau ai ajuta-o să spele vasele.

Relaţia cu suporterii este un astfel de mariaj. Şi ne bucurăm să constatăm că unii campioni români au înţeles asta. De pildă, Andreea Răducan, multipla noastră campioană la gimnastică, nu numai că ţine legătura cu cei 5300 de fani ai ei de pe Facebook. Ea le-a oferit, recent, invitaţii la un eveniment de fitness pe care l-a găzduit. Reacţia a fost foarte pozitivă. Răducan realizează şi o emisiune TV la un post de sport, şi este una dintre cele mai apreciate sportive ale noastre, cu o imagine impecabilă.

Mesajul nostru pentru toţi cei implicaţi în sportul românesc este: deschideţi-vă! Nu mai staţi în carapace. Investiţi în imaginea voastră. Imaginea nu se face „la Palat”, dându-vă în spectacol, ci cu fapte! Uneori e nevoie de bani, pentru că o imagine şifonată se repară cu o strategie, cu o campanie. Alteori, e nevoie de puţină bunăvoinţă, de un gest mic care în ochii fanilor valorează enorm. Faceţi proiecte pentru ei. Întindeţi-le o mână. Învăţaţi să îi apropiaţi, şi vă vor fi fideli chiar dacă veţi termina pe ultimul loc. Dacă eşti conducător, învaţă să înţelegi că suporterii şi mass media sunt colaboratori, nu inamici şi nici lingăi! Învăţaţi să „cumpăraţi” fanii, şi ei vă vor cumpăra de-a binelea!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu