miercuri, 26 septembrie 2012
Wi-Fi-ul in sport - de la spart seminte, la stat pe Internet
Dinamica arenelor sportive si a marketingului sportiv s-a schimbat dramatic in ultima jumatate de secol. De la sali si stadioane unde scorul era tinut cu celebrele placute, iar reclamele erau afisate pe panouri fixe, s-a ajuns, gratie noilor tehnologii, la o interactivitate fara precedent. In toate arenele sportive care se respecta, din Europa, America si asa mai departe, exista ecrane uriase, prin intermediul carora publicul primeste ultimele informatii despre echipa favorita, afla cele mai arzatoare stiri, urmareste continut video si mai ales "absoarbe" o tona de reclame. In special reclamele de pe marginea terenului curg, la propriu, pe banda rulanta. Clubul isi promoveaza ultimele produse, ofertele de ospitalitate si, de cativa ani, canalele sociale prin care isi fidelizeaza fanii. Asul din maneca? O conexiune Wi-Fi extrem de puternica menita sa deserveasca 20.000, 50.000 sau 100.000 de oameni veniti sa urmareasca, dupa caz, un meci de baschet, de fotbal propriu-zis sau de fotbal american.
Wi-Fi, o mina de aur
Wi-Fi este un semnal de internet fara fir (wireless) care poate fi preluat de dispozitivele echipate sa o faca, precum smartphone-urile, laptopurile, tabletele etc. . Locatia care genereaza acest semnal este denumita "hotspot". Simplificand, un stadion / o sala destinata sportului este un hotspot urias, unde fanii au - si in aceasta consta frumusetea - acces gratuit la internet. Nu pare iesit din comun, insa cand ii oferi fanului Wi-Fi pentru a sta pe chat cu prietenii, a urca poze pe Twitter si Facebook si a-si impartasi emotiile cu privire la partida, ai dat lovitura. Pentru o organizatie sportiva, a oferi Wi-Fi a devenit o conditie sine qua non a succesului si profitului. A-ti dota stadionul cu internet wireless este o investitie care da roade pe termen lung - printre ele, publicitate virtual gratuita, cresterea notorietatii brandului si atragerea de noi fani.
Stadioanele, urmatorul pas
O analiza Forbes din 2011 preconiza ca urmatoarele mari piete Wi-Fi vor fi mall-urile, restaurantele si stadioanele. Sigur, nu internetul wireless este "magnetul" care atrage lumea pe stadioane in SUA sau in Anglia. Pe aceste meleaguri, adeziunea la culorile unui club tine in primul rand de traditie si de mandria locala. Insa faptul ca spectatorul, care plateste cateva zeci de dolari sau de lire pe bilet, beneficiaza de internet de mare viteza pe iPhone-ul sau iPad-ul sau, face diferenta si contribuie semnificativ la asa numita "matchday experience". Publicul din Vest este unul pretentios, iar Wi-Fi-ul nu mai este de mult un moft, ci un lucru care se subintelege, un standard. Conectivitatea este noul trend, inclusiv in sport.
Ideal ar fi deci ca fiecare arena sportiva sa fie dotata cu Wi-Fi. Este ceea ce au inteles americanii. La sfarsitul lunii mai, conducerea NFL (National Football League) a dat o directiva prin care a solicitat introducerea Wi-Fi pe toate cele 31 de stadioane din campionat. "Credem ca este important sa aducem tehnologia pe stadioane. Stim ca experienta de a vedea meciul acasa este extraordinara, si trebuie sa concuram cu ea. Vrem sa cream aceeasi atmosfera pe stadioanele noastre. Cand vii pe o arena, vrem sa te fie o experienta de neuitat.", a declarat oficialul NFL Roger Goodell.
Echipele s-au raliat la acest apel, New England Patriots anuntand recent ca va oferi Wi-Fi gratuit tuturor fanilor sai la meciurile de acasa, de pe Gillette Stadium. Alte arene Wi-Fi includ MetLife Stadium (Jets/Giants), Georgia Dome (Falcons), Lucas Oil Stadium (Colts), Raymond James Stadium (Buccaneers), Mercedes-Benz Superdome (Saints), Bank of America Stadium (Panthers) si Sun Life Stadium (Dolphins).
Initiativa americanilor nu este intamplatoare. Desi NFL vinde 96% din bilete, liga pierde teren deoarece fanii dependenti de tehnologie simt ca daca vin la meci pierd pe filonul virtual, asa numitul "fantasy football". Intr-un sondaj ESPN din 1998, 54% dintre fani spuneau ca prefera sa vina la stadion decat sa vada meciul acasa. Anul trecut, cifra a scazut la 29%, ceea ce i-a alertat pe diriguitorii NFL si i-a silit sa accelereze instalarea Wi-Fi in arene. O alta idee remarcabila este ca, printr-o aplicatie dedicata, fanii sa poata asculta ceea ce vorbesc jucatorii, care vor purta microfoane!
Romanii au talent, dar nu se grabesc
Febra Wi-Fi a atins si alte sporturi. In ianuarie, a venit randul Indian Wells, a doua arena de tenis a lumii, sa se doteze cu o puternica retea de internet wireless. Potrivit organizatorilor, dotarea reflecta cat de critic a devenit Wi-Fi-ul pentru satisfactia fanilor, mereu dornici sa faca poze, filmulete si sa le posteze pe net.
Fotbalul a intrat si el in hora Wi-Fi. Acum mai putin de un an, Real Madrid a devenit primul club european care a semnat o intelegere cu Cisco Systems, un provider reputat in domeniu. Potrivit acordului, Cisco s-a obligat sa creeze un "stadion interactiv" pe Santiago Bernabeu, arena veche de 65 de ani care adaposteste 85.000 de fani. In plus, noul sistem va usura dramatic traficul operatorilor de telefonie mobila.
In Romania, chiar daca tehnologia a explodat in ultima vreme, Wi-Fi-ul pe arenele sportive este deocamdata o exceptie sau un privilegiu pentru mass media, vezi Arena Nationala. Insa organizatorii ar trebui sa gandeasca in avans si sa gaseasca fondurile pentru a veni in intampinarea nevoilor fanilor. Daca stiu ca am Wi-Fi la stadion, voi fi mult mai inclinat sa fiu acolo data viitoare. Trivializand un pic, sportul romanesc trebuie sa depaseasca nivelul de spart seminte, si sa tinteasca putin mai sus, inclusiv via Internet.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu