duminică, 21 octombrie 2012

Marketing, în funcţie de chef...



La prima vedere, Romania - Olanda, "meciul unei generatii", asa cum exagerat l-au descris niste membri ai presei autohtone, a fost o dezamagire pentru fani dar in acelasi timp un succes de marketing sportiv. La urma urmei, Arena Nationala a fost plina ochi, milioane de fani s-au adunat in fata televizoarelor, iar pe stadion s-a auzit Ciuleandra, dupa golul lui Marica. A fost, cel putin pana la reusita trei a batavilor, o sarbatoare a fotbalului si a romanilor, in care desi echipa a pierdut, FRF, sponsorii si societatea in ansamblu au castigat. Ruxandra Dragomir, presedinta Federatiei Romane de Tenis, prezenta si ea la meci, observa intr-o postare pe Facebook: "A fost extraordinar. 53.000 de oameni au intonat imnul Romaniei...pacat de scor...". Sigur, este impresionant sa auzi imnul intonat de un intreg stadion, si la fel de placut sa vezi parinti impreuna cu copiii lor la un meci de fotbal, fluturand steagul. Este ceea ce trebuie sa faca sportul: sa uneasca oamenii si campionii. Dar asa ceva este absolut normal peste hotare: romanii nu fac decat sa redescopere normalitatea.

 Sa nu ne lasam insa pacaliti: Romania - Olanda a fost un succes de casa "in virtutea sinergiei faptelor si eludand meandrele concretului". Meciul s-a vandut pentru ca Romania juca impotriva unui adversar cu nume. Mai mult, s-a vandut pentru ca Romania castigase in Turcia, rezultat ce a avut darul de a spori cererea de bilete si interesul suporterilor. Nimic deplasat dar, inca o data, vorbim de efecte de scurta durata, de un interes punctual. Sigur, Federatia face pasi in sensul corect, oferind pachete promotionale de bilete.

Sunt totusi pasi mici spre crearea unei mentalitati, a unui spirit. Romanii trebuie sa vina la meci din pura mandrie, nu datorita numelui adversarului, dotarilor din stadion sau pentru ca echipa nationala, Dumnezeu stie cum, a castigat ultimele doua partide in deplasare si este "pe val". Sigur, toate acestea joaca un rol care nu poate fi negat, dar ele nu trebuie sa joace rolul decisiv. S-a invocat atmosfera teribila si in acelasi timp superba creata de fanii turci la Istanbul, in urma cu o etapa.


Pe aici nu se canta

Ei bine, poate ca, in loc sa ne invete Ciuleandra (un efort meritoriu si purtator de valori - care s-ar putea sa nu rezoneze totusi la generatia Facebook), sponsorul nationalei trebuia sa organizeze (via retele sociale, eventual) un concurs de cantece, cel mai bun urmand sa fie tiparit si impartit pe flyere la intrarea in stadion, apoi difuzat la boxe in interpretarea unei vedete pop. Romanii nu au cantece prin care sa isi sustina favoritii. Scandarile de genul "Pe ei, pe mama lor" au o energie - dar si o frustrare considerabila. Fara sa vrem, ne gandim la Anglia si la cantecele auzite acolo chiar si in ligile inferioare. Pana la urma, fotbalul este un fenomen cultural. Or, fotbalul si sportul nostru au traditie - dar, tipic locului, nu s-au dezvoltat pana la capat.

Pentru suporterii romani, testul de credinta nu fost meciul cu Olanda - este foarte usor sa tii cu o echipa care tocmai a castigat si are "bragging rights", dreptul de se da mare. Insa, parafrazand pe cineva, adevarata maiestrie este sa pui funduri pe scaune cand echipa pierde. Aici intervine marketingul sportiv, singurul care poate crea o experienta completa, in care scorul nu poate anula satisfactia traita. Raportandu-ne strict la echipa nationala, cum se poate face acest lucru?


Ce se poate face:

- preturi mult reduse pentru grupuri
- recompensarea fanilor fideli (care fac deplasari si achizitioneaza bilete pentru toata campania) cu tichete suplimentare pentru prieteni si familie
- un tricou gratuit pentru fiecare fan al nationalei, care ar transforma Arena Nationala intr-o mare galbena
- o zona "all inclusive" pe stadion, unde poti manca si bea cat doresti, de pretul biletului
- acces "gratuit" la un concert pe Arena Nationala, pentru toti cei care cumpara bilet la un meci mai slab sau amical (cum va fi cel cu Belgia). Daca concertul are loc dupa meci, cu atat mai bine, publicul va ramane cu ceva frumos chiar daca nationala pierde!

Sunt initiative care se aplica nu doar fotbalului, ci sporturilor in general. Ceea ce trebuie retinut este ca pana si cea mai proasta strategie de marketing poate aduce bani cand o echipa castiga. Brandurile si cluburile (in cazul de fata, FRF) ar trebui insa sa priveasca la viitor, si sa isi ataseze emotional urmatoarea generatie de fani si de clienti. Omul gospodar isi face iarna car si vara sanie, spune un proverb al nostru. Cand vor reusi sa ii fidelizeze si sa ii faca sa cante si cand Romania pierde cu 7-0, abia atunci vom putea vorbi de un marketing functional. Pana atunci, cei care au plecat de pe Arena Nationala au putut fi auziti strigand "Hotii" si "Huo". Bad for business!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu