- Atentia fanilor si sponsorilor se muta pe pietele emergente: Brazilia, Rusia, India si China
- Clubul englez Stockport County si-a lasat fanii sa voteze pe Twitter jucatorii care vor fi transferati.
- Viitorul sportului este social Fotbalul american si baschetul din NBA se muta in Europa
- Piata sportului mondial va atinge 130 miliarde dolari in 2013, in crestere cu 0.2%
- Incasarile mondiale din bilete vor creste cu 1.7%, pana la 41.3 miliarde $
- Sponsorizarile vor uca la 40.2 miliarde $, +2.7% fata de 2012
- Deal-urile media globale in 2013: 30 miliarde $ (-6.5%); Merchandising: 18.5 miliarde (+3%)
2012 este istorie iar 2013 isi deschide larg aripile in fata noastra. Este deci momentul, nu al retrospectivelor, ci al previziunilor si al gandurilor concentrate pe viitor, un viitor pe care il construim cu fiecare actiune prezenta. Dar destul cu filosofia, pentru ca in sport, si in marketingul sportiv, prea multa visare strica. Cuvantul de ordine este planificare, iar clarviziunea si capacitatea de a intelege piata si nevoile publicului sunt chintesenta succesului. In acest sens, un raport al celebrei firme de consultanta PricewaterhouseCoopers arunca o lumina noua asupra pietei sportive mondiale si tendintelor acesteia in 2013.
Inainte de a vedea care sunt ele, sa revenim putin "la scoala":
Din ce este compusa piata sportului?
- SPONSORIZARILE, care includ platile pentru ca un produs sa fie asociat unei echipe, ligi sau eveniment, si drepturile de redenumire
- VANZARILE DE BILETE la evenimentele sportive
- DREPTURILE MEDIA, sume platite de televiziuni, radiouri si retele pentru a transmite respectivele evenimente (inclusiv pe Internet si pe dispozitivele mobile)
- MERCHANDISING, vanzarile de produse licentiate cu logo-ul echipei sau ligii, cu asemanarea jucatorilor samd.
Potrivit PwC, asistam la o convergenta tot mai mare a industriei sportive cu cea a entertainmentului. Ambele se adapteaza la noile tehnologii digitale care definesc felul in care ne petrecem timpul liber. Sa ne gandim doar la Facebook, Twitter sau YouTube, toate rulate de pe ultimul iPhone. Pe acelasi telefon, intr-un tab al lui Safari este deschis site-ul LiveScore, pentru a verifica scorul in finala Roland Garros, ba poate chiar este urmarit meciul intr-o aplicatie specializata...
In pofida turbulentelor economice, sportul a continuat sa prospere in ultimii ani, un exemplu de succes fiind chiar relativ recentul EURO 2012. Popularitatea evenimentelor majore este sprijinita de progresele tehnologice, care fac transmisia lor o experienta tot mai lina si mai agreabila. Pot depune marturie ca acelasi EURO 2012 a fost primul turneu major pe care l-am urmarit aproape exclusiv online, gratie stream-ului oferit de site-ul TVR.
Este apoi filonul social. Companiile TV imbratiseaza tot mai mult retelele sociale pentru a oferi o experienta mai intensa. Sponsorii raman dornici sa se asocieze la evenimente sportive - folosind algoritmi tot mai complicati si mai relevanti de culegere a datelor, pentru a intelege ce atrage si ce nu atrage publicul consumator. Fanii, caci despre ei este vorba, isi fac tot mai simtita prezenta via social media.
Insa nu totul este roz in sportul si marketingul sportiv mondial. Daca la un turneu final de Campionat European sau in play off-ul NBA arenele sunt pline, evenimentele mici se chinuie sa gaseasca moduri noi de a se face interesante - o metoda par concertele post event. Preturile biletelor cresc, ceea ce tine lumea departe de stadion (inclusiv in Romania). Preturile jucatorilor si salariile cresc si ele, punanad o presiune suplimentara pe cluburi, patroni si sponsori.
Spre ce se indreapta sportul mondial in 2013?
Expertii PwC au identificat cateva trenduri:
- Blocul BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) la care se adauga Orientul Mijlociu vor continua sa creasca rapid, oferind noi oportunitati comerciale. Dupa cum se stie, Brazilia va organiza in 2013 Cupa Confederatiilor, in 2014 Cupa Mondiala la Fotbal, iar in 2016 Olimpiada de Vara
- Sponsorii vor aloca tot mai multi bani sportului, insa vor dori un ROI (return on investment, rentabilitate a investitiei) mai mare = tehnologii de masurare mult mai avansate, mai sofisticate... mai intruzive
- Federatiile si ligile vor cauta sa introduca noi reguli financiare pentru a controla costurile si datoriile (exemplul Financiar Fair Play al UEFA sau invocatul "salary cap" in Premier League, dupa modelul NBA)
- Federatiile si cluburile sportive din toata lumea fac un periculos act de balans intre cerintele comerciale tot mai mari si nevoia de a ramane integre, respectiv competitive (cazurile Manchester City, PSG etc.)
Morala? In 2013 industria sportului va creste, dar partea leului o vor lua cei care oferi cele mai atractive si mai spectaculoase produse - fie ca vorbim de sponsori, canale media sau echipe.
Puncte de retinut:
- Sportul si distractia converg. Show-ul Super Bowl din 2011, care i-a inclus in distributie pe Keith Urban, Maroon 5, Christina Aguilera si Glee, a facut cea mai mare audienta din istoria televiziunii americane: 111 milioane de privitori. Staruri ca Lady Gaga (India, 2011) si Eminem (Sao Paulo 2010, Abu Dhabi 2012) au inchis in acesti ani show-uri de Formula 1, iar trendul va continua in 2013
- Media sportiva = media sociala. Retelele sociale le ofera sportivilor sansa unei legaturi mai directe cu fanii, fara amestecul presei. In acelasi timp, brandurile se pot inculca in mintea fanilor, si intelege cum percep acestia brandul
- Sponsorii nu se vor mai multumi sa fie doar un nume pe tricou, ci vor dori sa fie "impregnati" in produsul sponsorizat
- Pretul jucatorilor va creste, ca si datoriile echipelor. De pilda, 65% dintre cluburile implicate in competitiile europene sunt pe pierdere. Cenzura financiara a UEFA se va aplica deplin din sezonul 2013-14. Un exemplu de succes vine din Formula 1, unde costurile au scazut ca urmare a unui acord de reducere a cheltuielilor
- Granitele in materie de sport se estompeaza. Va mai amintiti ideea Etapei 39 de Premier League intr-o tara straina? Ei bine, never say never. Pana atunci, englezii vor fi colonizati ei, de americani. NFL va reveni pe "Wembley" in 2013, iar NBA va descinde la O2 pe 17 ianuarie cu meciul Detroit Pistons - New York Knicks - al treilea joc pe taram european din sezonul regulat. In plus, marile nationale de fotbal disputa frecvent amicale pe tot globul, contra unor bonusuri consistente. Totodata, FIFA a atribuit urmatoarele trei editii ale Cupei Mondiale unor piete emergente: Brazilia (2014), Rusia (2018) si Qatar (2022)
- Tehnologiile HD TV si 3D vor lua avant. Intr-o era in care fanii citesc stiri si tweet-uri 24/7, ei vor sa fie implicati direct si in joc. Daca pe vremuri tehnologia Hawk-Eye era maximum, broadcasterii pot acum sa inghete pozitia unui jucator pe teren si sa il manipuleze digital
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu