marți, 4 iunie 2013

De la cutii de bere la brand awareness. Ce lasa sportul in urma lui?



Raliul Deltei, eveniment organizat week-end-ul trecut dupa un hiat de 20 de ani si de a carui promovare media pe TV s-a ocupat ADD Media Access, a scos in evidenta impactul major pe care un eveniment sportiv il are asupra unei comunitati.

Raliul Deltei a renascut din propria cenusa dupa doua decenii. Efortul a fost unul colectiv, implicand atat autoritatile locale si organizatiile de promovare turistica din Tulcea si Constanta, cat si reprezentantii mass media si marii nostri sportivi, precum multiplul campion olimpic Ivan Patzaichin Emulatia produsa de eveniment, reflectata de cele cateva mii de persoane care au asistat la deschiderea competitiei, a fost una imbucuratoare. Lumea a venit atat pentru a aduce un omagiu frumusetii Deltei Dunarii, cat si pentru a admira batalia cailor putere, cu 46 de echipaje inscrise in concurs. Cele doua superspeciale pe strazile orasului Tulcea n-au facut decat sa stimuleze imaginatia participantilor, asa cum a facut-o si concursul de canotci la care au participat pe lacul Casla echipe compuse din autoritatile tulcene, pilotii de raliu si reprezentantii presei. Cuvantul de ordine a fost buna dispozitie, care s-a reflectat si in mediatizarea evenimentului, una excelenta pentru un eveniment de profil.
  

Intr-un articol publicat in 2004 in New York Times, francezul Michel Platini, la acea data doar membru in comitetul executiv al UEFA, remarca euforia pe care o creeaza - intr-o comunitate sau natiune - organizarea unui eveniment sportiv, indiferent de amploarea lui. "Starea de spirit a unei comunitati, a unei tari, este incomensurabila.", nota Platini in NYTimes. "Felul in care ne simtim datorita unui eveniment sportiv nu poate fi nici ambalat, nici achizitionat, nici masurat, cu toate barometrele si masuratorile existente. Imensa bucurie si mandrie care te inconjoara literalmente cand mergi pe strazile orasului tau sau pe ulitele de la tara in timpul acestor evenimente speciale, sunt dincolo de noi."


 
Platini avea dreptate. Dupa ce cursa s-a terminat, dupa ce fanii au plecat acasa, dupa ce organizatorii si partenerii media si-au luat bannerele, dupa ce televiziunile si-au transmis stirile speciale si reportajele, in urma Raliului Deltei a ramas un know how, o traditie reinnodata, dar mai ales mandria de a participa la un eveniment unic pentru Romania. Fiecare joaca un rol in organizarea unui eveniment sportiv - de la voluntari, la jurnalisti, la campionii care servesc de model, la omul din fotoliul de acasa care isi ia cinci minute din timpul sau pretios pentru a vedea "ce nebunie frumoasa au facut aia in Delta". Fiecare este o rotita vitala pentru ca masinaria sa creeze un eveniment memorabil.

Un eveniment sportiv inseamna implicare, fie de la fata locului, fie, de la distanta, printr-un tweet, share sau like. Inseamna solidaritate, pentru ca barierele dispar cand tinem cu aceeasi echipa, cand suntem din acelasi oras, cand iubim acelasi drapel. Platini are din nou dreptate: bucuria pe care ne-o ofera sportul nu se poate contoriza. Exista insa si beneficii mai palpabile. Oportunitatile pe care un eveniment sportiv le creeaza, de la parteneriate si locuri de munca, la o infrastructura care ramane ani la rand pe loc, la turismul cultural si de lux pe care le atrage, sunt nenumarate.

Totusi, cea mai pregnanta urma care va ramane - dupa Raliul Deltei, dupa finala Europa League, dupa Bucharest Ring sau dupa etapa de Campionat Mondial Class-1, echivalentul nautic al F1, de acum cativa ani de la Constanta - este mostenirea culturala.
 
In cuvintele lui Platini, "alaturi de legendele sportive, o comunitate mobilizata isi creeaza proprii eroi." Si nu numai atat. Un asemenea eveniment pune locul respectiv pe harta, se bucura de o promovare excelenta (mai ales daca este facuta de Add Media Access:)), capata expunere si deci creeaza brand awareness.

A venit momentul ca sportul romanesc sa lase in urma lui mai mult decat cutii de bere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu