duminică, 16 iunie 2013

Jose Mourinho: Intoarcerea “Specialului” face bine marketingului

Prima conferinta de presa a lui Jose Mourinho, la al doilea mandat la Chelsea, desfasurata saptamana trecuta, a fost un show media. "Mi-e greu sa ma gandesc la alt antrenor care poate atrage un asemenea interes.", a marturisit un jurnalist englez. Si n-a fost departe de adevar: iubit sau urat, Jose Mourinho este un fenomen. Intoarcerea sa la Chelsea, si afirmatiile facute la 9 ani de la primul "descalecat" la Londra, au tinut prima pagina a ziarelor din intreaga lume, si au deschis stirile sportive de pe toate emisferele.

Ca de obicei, portughezul de 50 de ani s-a jucat cu presa. Daca jurnalistii se asteptau la o conferinta presarata cu momente de sarcasm marca Mourinho, managerul lui Chelsea i-a uimit prin abordarea sa calma, chiar umila. “Daca ar fi sa aleg o porecla pentru aceasta noua era, mi-as spune The Happy One (Fericitul, n.n.)”, a spus Mourinho, aluzie la faimoasa lui prezentare din 2004, cand s-a autodeclarat “The Special One”, Specialul.

Prezentarea lui Mourinho la Chelsea
“Cred ca sunt mai calm si cred ca sunt in cel mai bun moment al carierei mele in materie de know how. Am inceput managementul in 2000. Atunci credeam ca stiu totul, dar dupa 13 ani realizezi ca nu stii nimic si ca trebuie sa inveti in fiecare zi. Sper sa raman aici toti cei 4 ani ai contractului meu.”

Intrebat daca l-a deranjat faptul ca a fost ignorat de Manchester United si Manchester City, Mourinho a declarat: “Sunt unde imi doresc, unde sunt iubit - nu as schimba asta pe nimic in lume.”

“Cariera mea a fost construita si dezvoltata pe succes. Am fost in stare sa ating succesul, sa castig trofee si sa las diferite mosteniri la fiecare club unde am fost.”

Mourinho, starul rock

S-a spus despre George Best ca a fost “al cincilea Beatle”. Mourinho este din acelasi aluat. Chiar si atunci cand nu produce artificii, si se picteaza drept matur, studiat, intelept, asa cum a fost cazul luni, Mourinho atrage - de la cele mai calde aplauze la cele mai acide parodii si taioase critici. Pana la urma, si invidia este o admiratie pe dos, vorba lui Kierkegaard.

Intoarcerea lui Jose la Chelsea este o veste buna nu doar pentru cei care arunca cu pietre, ci si pentru fotbal ca atare, si nu in ultimul rand pentru sotia lui Mourinho. De ce? Fiindca toti vor avea de castigat. Literalmente. Motivele?



Mourinho este o senzatie media. Peste 200 de jurnalisti si cameramani, dintre care multi de peste mari si tari, l-au asteptat luni in sala de conferinte din West Stand-ul Stamford Bridge. Mourinho produce headline-uri. Mourinho creeaza senzatie. Mourinho vorbeste deschis, cu riscul sa isi faca dusmani. Or, asta il face interesant, multilateral, demn de bagat in seama. Dar poate cea mai buna carte de vizita a lui este succesul. Un tip controversat, care a castigat tot ce se putea castiga in fotbalul european. Cum sa il ignori?


Toata lumea castiga de pe urma lui

Cum spuneam, revenirea lui Mourinho este o veste buna pentru toata lumea. Fanii au pe cine sa aplaude - si injure - jurnalistii au despre cine sa scrie, in vreme ce Chelsea, deja beneficiara publicitatii sporite aduse de “Mou”, va vinde mai multe bilete si produse, va castiga fani / clienti noi si va incheia mai multe contracte, mereu o veste buna in competitia cu Man. United, City, Arsenal. Potrivit expertilor in sponsorizari, come back-ul portughezului este “o oportunitate comerciala masiva”, nu doar pentru Chelsea si pentru Mourinho insusi, ci si pentru campionatul englez, Premier League. Conform acestora, abilitatea controversatului antrenor de a atrage o intensa mediatizare globala este o mina de aur, si nu va face decat sa creasca, acum ca Sir Alex Ferguson s-a retras.

In acest moment, Mourinho este cel mai celebru si mai reputat manager din Marea Britanie. Cu doua trofee Champions League la activ si titluri castigate in cele mai importante trei campionate europene (Anglia, Italia, Spania), Mourinho este printre cei mai de succes antrenori de fotbal din istorie, iar sponsorii roiesc in jurul sau. Adidas, Braun, American Express si Henderson Global Investors sunt doar cativa dintre cei ce profita de valoarea comerciala a lui Mourinho.

Expertii sunt de parere ca appeal-ul portughezului va creste, mai ales in conditiile iesirii din scena a singurului om care il putea eclipsa: Sir Alex Ferguson, retras in aceasta vara. Asta inseamna alte contracte faraonice pentru Mourinho, care deja incaseaza 8.5 milioane de euro de la Roman Abramovici, ceea ce il face cel mai bine platit manager din Albion.

Asa cum despre piciorul stang al lui Beckham se predau cursuri la universitate, despre Mourinho se fac studii. Unul dintre acestea, The Celebrity DBI index realizat de firma de cercetari de marketing sportiv, indica faptul ca Mourinho este mult mai apreciat in Insula (98 de puncte) decat in Spania (78 de puncte). Consumatorii britanici il considera mai de incredere (+40%), mai atractiv (+16%) si mai influent (+18%) decat consumatorii iberici, potrivit indexului care analizeaza cum sunt percepute celebritatile de catre public.

Un brand personal puternic

Urmariti aici o parodie haioasa despre "The Special One!"
Faptul ca Edinson Cavani, atacantul uruguayan al lui Napoli, si-a exprimat deja disponibilitatea de a lucra cu Mourinho nu trebuie sa ne mire. Portughezul provoaca admiratie si invita la asociere. Neil Callaghan, director la Fuse Sport & Entertainment, explica: “Mourinho a fost mereu foarte atractiv pentru sponsori si partenerii comerciali, iar abilitatea lui de a atrage o mare atentie din partea media fara a face sau a spune prea multe este exact ce cauta sponsorii.

Cu Sir Alex Ferguson iesit din peisaj, Wenger sub presiune si doua figuri noi la cluburile din Manchester, atentia se va concentra si mai mult pe managerul lui Chelsea, iar Mourinho are o oportunitate masiva de a dezvolta un numar de parteneriate la nivel inalt.”

Si Jon Deacon, responsabilul pe PR la agentia de sponsorship Fast Track, crede ca intoarcerea lui Mourinho, cu reputatia lui pentru conflict si declaratii excentrice, va face brandurile dornice de asociere.

“Oamenii vor avea de aceasta data o asteptare in ce il priveste iar opiniile lor deja formate despre Mourinho pot fi analizate de expertii in marketing, care vor decide apoi daca imaginea lui se potriveste brandului.”

Un lucru este cert. Mourinho are atingerea lui Midas. Asta inseamna ca, cel putin pentru moment, tot ce atinge se transforma in aur. Ceea ce in marketingul sportiv e intotdeauna un “asset” de invidiat.

Trofeele lui Mourinho

Champions League: 2004, 2010
Cupa UEFA: 2003
Primeira Liga (Portugalia): 2003, 2004
Premier League (Anglia): 2005, 2006
Serie A (Italia): 2009, 2010
La Liga (Spania): 2012
Cupa Portugaliei: 2003
Cupa Angliei: 2007
Cupa Italiei: 2010
Cupa Spaniei: 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu